Heel wat kilometers afgelegd...

6 oktober 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Na overdag flink bijgeslapen te hebben (oh boy, wat was ik moe!), ga ik op mijn laatste dag in Vegas 's avonds nog even op pad. Ik wil Fremont Street nog zien, dat is het "oude" stadscentrum in downtown Las Vegas. Omdat ik geen zin heb om weer met de bus te gaan, neem ik een Uber taxi. Wat is dat een makkelijke en goedkope manier van reizen zeg! De Uber-app laat ik op m'n mobiel staan, misschien komt ie later tijdens deze trip nog es van pas. Na het passeren van vele wedding chapels onderweg, komen we aan op Fremont Street. Ik ga eerst naar het Golden Nugget hotel, daar schijnt een sharktank te zien te zijn. Zoals ik in m'n vorige blog al beschreef: niets is hier dus te gek. In de tank zwemmen, voor zover ik goed tel, 3 haaien en vele andere grote vissen, waarvan ik de soort niet herken, maar goed ik ben ook geen viskenner. Om de tank heen is een zwembad gebouwd, je kunt dus in principe zwemmen met haaien. Brrr, mij niet gezien 😳

Eigenlijk had ik niet zoveel verwacht van Fremont Street, de gekte op de Strip had ik immers al gezien. Maar ik moet al snel m'n verwachtingen bijstellen, ook hier is het één grote gekte! Er schalt luide muziek uit de speakers terwijl er op het plafond immens grote spinnen en hagedissen te zien zijn in een soort lichtshow. Best cool! Tevens kun je met een zipline in Supermanstijl over Fremont Street heen vliegen. Er zijn overal straatartiesten, dansende mensen, neonlichten... en je kunt werkelijk met iedereen tegen betaling op de foto. Van veteranen tot topless dames tot chippendales en nog meer: een boze zwerfster, een man die in een zilveren outfit op een fiets balanceert, een man in een luier samen met een non, een man in spidermanpak en ga zo maar door. Terwijl ik sneaky foto's maak (zodat ik niet hoef te betalen, ik ben tenslotte een Hollander) vraag ik me af of deze mensen ook nog een "gewone" baan hebben of dat ze werkelijk hiervan rond kunnen komen. Naja hoe dan ook, het is opnieuw gekte ten top! Ondanks dat het best cool is om hier rond te lopen, ben ik al snel uitgekeken, zo groot is Fremont Street nl niet, en ga ik weer terug naar m'n hotel.

Wist je trouwens dat je in Las Vegas een helikoptervlucht kunt boeken waarbij je vanuit de lucht met een geweer op targets op de grond kunt schieten? 😲 O.M.G. te raar toch?!

Woensdag 3 oktober:

Tijd om Vegas te verlaten! Ik heb 2 reisdagen voor de boeg en rij vandaag eerst naar Bakersfield. Onderweg rij ik weer door een prachtig bergachtig woestijnlandschap. Ik moet in totaal meer dan 4 uren rijden, maar met dit uitzicht is dat helemaal niet erg! Als ik al twee uren achter het stuur zit, zie ik een bord waarop staat dat ik Peggy Sue's Diner nader. Een typische 50's diner. Aaaaah dat vind ik zó leuk, ik besluit er te stoppen voor een "lunch" (is een cheeseburger een lunch?) en korte break. Als ik binnenkom zit het bomvol, maar ik weet nog een tafeltje te bemachtigen. De serveersters lopen in typische jaren 50 tenues rond en aan de muur hangen posters van o.a. Marilyn Monroe, Elvis en Betty Boop (jeeeeeej I ♡ Betty Boop). Nadat ik m'n cheeseburger op heb spot ik een enorm Betty Boop beeld en één van de serveersters is zo aardig om een foto van mij en Betty te maken (omdat we bff's zijn; Betty en ik 😍). Tevens attendeert ze me op de shop die in het restaurant zit, hier hebben ze allerlei 50's spulletjes, waaronder een Betty Boop beeldje dat ik MOET kopen! Ik ben vervolgens $ 25,- lichter, maar erg blij! Had ik al verteld dat ik een enorme Betty Boop fan ben? 😁

Als ik weer onderweg ga zie ik het woestijnlandschap langzaam veranderen in een wat meer bebost en heuvelachtig landschap. En dan lijkt California ineens wel heel erg op Duitsland. Naja in mijn beleving dan. Maar die wijkt wel vaker af van de norm.. 😉

Als ik na 6 uren onderweg te zijn geweest aankom in mijn hotel, spot ik bij de lift een bordje waarop mij wordt gewaarschuwd voor aanwezige giftige stoffen die o.a. kanker kunnen veroorzaken. Geschrokken loop ik naar de receptie om te vragen wat dit betekent. Ze leggen me daar uit dat dit iets is wat je blijkbaar in heel Californië ziet en wat bedoeld is om rechtszaken te voorkomen. Ik Google het nog even voor de zekerheid en lees dat dergelijke waarschuwingen bijna overal in California te vinden zijn in hotels, parkeergarages, coffeeshops, maar ook op electronica en mobiele telefoons. En idd om rechtzaken te voorkomen. Bizar!

Bakersfield is voor mij slechts een tussenstop, maar toch Google ik even om te kijken of er hier nog iets leuks te zien of doen is, het is tenslotte een behoorlijk grote stad. Ik stuit op een restaurant genaamd: Buck Owens Crystal Palace, genoemd naar (je verwacht het niet) Buck Owen, een schijnbaar beroemde zanger uit the old days. Het moet volgens de reviews een aanrader zijn, dus ik besluit er een hapje te gaan eten. Het decor van het gebouw is volledig in cowboystyle en terwijl ik aan de bar plaats neem, kijk ik uit op de band die vanavond live countryachtige muziek speelt. Oke, ik hou in het bijzonder niet zo van countrymuziek, maar de setting is wel erg leuk. Veel Amerikanen in geruite bloesjes en ik meen een wat zuidelijker accent te spotten.

Terwijl ik mijn salade op eet (ik probeer toch nog wat gezonds binnen te krijgen, echter met een verdwaalde tomaat en verder alleen wat sla, is dit amper gezond te noemen) kijk ik naar een bejaard koppel wat helemaal losgaat op de muziek die gespeeld wordt. Ondanks dat Bakersfield slechts een tussenstop was, heb ik toch nog onverwacht iets leuks van dit stadje meegekregen.

Het viel me vanavond opnieuw weer op hoe aardig en behulpzaam de Amerikanen zijn, in elk restaurant (of winkel) vraagt men standaard eerst: "how are you today?", al dan niet aangevuld met "sweetie" of "dear" (ik ben er nog steeds niet over uit of ik het ook terug moet vragen 🤔), je zou kunnen denken dat dit schijn is, echter wil men verder ook graag tot hulp zijn en komen ze zeker in restaurants (veel vaker dan in NL!!) regelmatig bij je checken of je nog voorzien bent. En vaak wordt je blaas dan ook nog extra belast doordat je nog es een (gratis) refill krijgt van die oh zo grote megabeker drinken bij je maaltijd. Maar niet alleen in restaurants is men erg vriendelijk, in de supermarkt worden bijvoorbeeld je boodschappen voor je ingepakt (me like) en je krijgt nog gratis plastic tasjes mee. Ik heb dus onmiddels alweer een hotelkamer vol met plastic tasjes 🙈

Donderdag 4 oktober:

Ik hou vooral van het bezoeken van steden als ik op reis ben. Maar als je in Amerika bent, moet je toch minstens één van de vele National Parcs gaan bezichtigen. En aangezien het op m'n route ligt, ga ik naar Yosemite. Eigenlijk zou ik vandaag hier al naar toe rijden en dan morgen het park gaan bezoeken. Maar ik besluit last minute m'n plannen om te gooien! Ik zit nu in een heerlijk, luxe hotel, waar je tijdens het ontbijt je eigen wafels kunt maken (mmmmmmmm), dus ik besluit nog een extra dag hier in Bakersfield te blijven, vooral om nog wat te chillen. Zo'n actieve rondreis is best intensief en af en toe is wat rust tussendoor ook best fijn (en ja, dat geldt niet alleen voor bejaarden, maar ook voor dertigers die zich voelen als twintigers).

Vrijdag 5 oktober:

Om 6 uur gaat de wekker al! Ik moet om 13.30 in Yosemite zijn voor een guided tour die ik geboekt heb. Het is 4 uren rijden, maar ik hou rekening met verkeerdrukte. De eerste uren van mijn rit zijn vrij saai, op een spannend toiletbezoekje na. De Amerikanen zijn namelijk vrij voyeuristisch aangelegd, zo heb ik ontdekt. Ik heb de afgelopen week al heel wat openbare toiletten hier bezocht en er was geen enkele waar niet minimaal een kier van een centimeter bij de deur zat. Iedereen die staat te wachten kan je dus vrolijk zien zitten plassen. En dan dacht ik nog wel dat Amerikanen zo preuts waren...

Als ik op de helft van mijn rit ben, verandert het uitzicht snel. Ik rij door pitoreske bergstadjes met een bijbehorend decor. En ondanks dat ik nog niet in het park ben is de natuur al schitterend. De herfstkleuren zijn al goed zichtbaar en rood, bruin, geel en groen wisselen elkaar prachtig af in het landschap. De wegen zijn kronkelig en gaan bergopwaarts en -afwaarts. En hoe verder ik kom, hoe dieper de afgrond naast de weg wordt, oef dit wordt nog spannend ook! Zo nu en dan zie ik een kabbelend beekje naast de weg en op sommige stukken rijdt er helemaal geen ander verkeer zodat ik me in the middle of nowhere voel. Dat geeft me de kans om te stoppen zodat ik prachtige foto's van het uitzicht kan maken.

Spoileralert: de weg naar Yosemite toe was leuker dan het parkbezoek zelf 🙈

Als ik eenmaal aankom in het park krijg ik al snel spijt van de tour die ik geboekt heb, zo te zien kan ik namelijk prima op eigen gelegenheid door het park rondrijden. Hmmmz, iets te voorzichtig geweest dus (ik durfde aanvankelijk niet zo goed alleen op pad te gaan in zo'n immens groot park). Naja de tour is nu eenmaal al geboekt en betaald. Als ik eenmaal in de tourbus zit krijg ik opnieuw spijt. Sowieso hou ik al niet van bussen; iedereen zit hutje mutje op elkaar, het ruikt er altijd muf en er niest of hoest altijd wel iemand in je nek. Of zoals vandaag ook nog als optie mogelijk bleek: iemand die keihard achter je ligt te snurken 😳 Maar, ondanks mijn aversie tegen bussen, kan het het soms waard zijn. Helaas, dat was het vandaag niet.

Het uitzicht vanuit de bus was minimaal, we stopten maar op twee plekken (waaronder Glacier Point) en helaas niet op andere plekken die ik graag had willen zien. En oke misschien ben ik een natuurbarbaar, maar als je de Half Dome (een grote rots is een understatement -> zie foto) eenmaal gezien hebt, dan heb je het hoogtepunt (of dieptepunt, gezien de afgronden) wel gezien. Wat ik wel vrij indrukwekkend vond is de hoeveelheid stukken bos die compleet weggevaagd zijn door de bosbranden die ze recentelijk hebben gehad en waarvan er enkelen zelfs nog woeden. Ook qua wildlife valt de trip tegen, behalve wat eekhoorntjes en een klein hagedisje is er niks te zien. Met een toch wel enigszins teleurgesteld gevoel rij ik het park weer uit. Maar... morgen ga ik naar San Francisco, new adventures coming up!

1. Hennie:
    Weer een mooi verhaal Cynthia
  2. Cynthia:
    6 oktober 2018
    Dankje mam! Het waren (meestal dan) ook mooie avonturen :)
  3. Sandra:
    6 oktober 2018
    Wow cyn, lees elke keer je blog met een glimlach prachtig. Stiekem beetje jaloers😊😊
  4. Cynthia:
    Haha! Tnx sis! ;)
  5. Rolien:
    7 oktober 2018
    Geweldig om je blog te lezen Cynthia. Ook ik ben wel jaloers hoor haha
  6. Cynthia:
    7 oktober 2018
    Dankje Rolien! Leuk dat je me volgt!
  7. Esther:
    7 oktober 2018
    Wat een leuk verhaal weer, wat een belevenissen! Hele andere wereld daar zo te lezen!😃
  8. Cynthia:
    7 oktober 2018
    @ Esther, ja compleet, maar wel een leuke andere wereld ;)