If you're going to San Francisco...

8 oktober 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

"If you're going to San Francisco make sure to wear some flowers in your hair"

Dat zong Scott McKenzie in 1967 (mooie song trouwens!). Ik zou er echter van willen maken:

"If you're going to San Francisco leave your car at home or expect some heavy traffic"

Dat klinkt natuurlijk voor geen meter, maar het is wel een goed advies in mijn optiek.

Op een zaterdag rij ik vanuit Modesto naar San Francisco (SF). Op de snelweg heb ik al veel vertraging, waardoor ik pas eind van de middag in SF arriveer. Zodra ik de stad nader verschijnt een glimlach op m'n gezicht, dit is ongetwijfeld een van de mooiste steden die ik bezocht heb. Veel bruggen en veel water! Wat niet gek is aangezien SF een soort schiereiland van de staat Californië lijkt. Het heeft dus veel kustlijn en daardoor prachtige uitzichten.

Nog even terug naar mijn rit hier onderweg naar toe. Hier in Amerika zijn er andere verkeersregels. Zo mag je rechts inhalen, wat ontzettend tegennatuurlijk voelt om te doen. En zodra je een stoplicht nadert en je wilt rechts afslaan, hoef je niet te wachten tot het stoplicht op groen gaat, nee je mag gewoon door rood rijden. Dit heb ik de laatste 2 weken dus veelvuldig gedaan.

En dan de auto's! Misschien is het iets typisch voor de Golden state (zoals Californië ook wel wordt genoemd), maar wat rijden hier veel sportauto's zeg! De Porsches zijn niet op één hand te tellen. Zouden ze hier een overschot aan mannen van middelbare leeftijd hebben, of ligt er iets anders aan ten grondslag? 🤔 Na mijn vertrek uit Las Vegas zie ik trouwens ook steeds meer grote SUV's en trucks rijden. Dat past compleet in het "the bigger, the better" plaatje wat ik inmiddels van USA heb gekregen. Maar, er zit volgens mij ook een praktische reden achter die grote auto's (die ik inmiddels begrijp). In Californië heb je een enorm heuvelachtig landschap. En ondanks dat mijn auto (thank god dat het een automaat is) het tot nu toe goed trekt, is het soms flink gassen om die heuvels op te komen. Een grote auto, met zwaardere motor, heeft het daar waarschijnlijk makkelijker mee. Dat brengt me weer terug bij SF! Terwijl ik gigantische heuvels (echt niet overdreven!) oprijd, ben ik soms bang dat m'n auto spontaan achteruit gaat rollen. Gelukkig gebeurt dat niet, maar het voegt zeker extra dimensie toe aan de rit (always a thrillseeker 😉).

Waar ik in LA best een fan van Airbnb was, moet ik daar in SF hard op terugkomen. Ook hier had ik een Airbnb geboekt, met erg goede recensies. Ik ben er inmiddels achter dat dat op Airbnb niks betekent (sorry meneer Airbnb, geen positieve reclame vanuit mij). Ik bedoel, kijk eens naar het gemiddelde hotel op Booking.com. Zelfs de beste hotels hebben minpunten in de reviews staan. Op Airbnb zie je echter geen minpunten, geen enkele!

"The room was great!"
"The view was lovely!"
"The neighbourhood was very safe!"
"And the host was sooo kind!"

Hmmmmz klinkt al alsof ik beter had moeten weten hè? Maar helaas, ik wist niet beter... 🙈 Tot ik aankwam bij mijn Airbnb adres in SF, dit bleek een soort "kamer" in een garage/kelder te zijn. Geen view (simpelweg omdat er geen ramen waren). The room was klam en koud en ik vroeg me ernstig af waar mijn nooduitgang was in het geval van brand. Ondanks dat mijn host had laten weten dat de housekeeper net was geweest, vond ik de kamer ook op dat gebied te wensen over laten. Oke, hier ga ik echt niet blijven, ik ga toch niet in een garage slapen?! Tja, misschien ben ik een luxepaardje, maar ik hou toch wel erg van zuurstof en daglicht. Ik ben inmiddels genezen van Airbnb en heb een klacht ingediend over deze accommodatie. Goed, last minute een hotel geboekt, all good.

De volgende dag besluit ik de stad te gaan verkennen. Uiteraard ga ik naar de Golden Gate Bridge, één van de meest bekende trekpleisters van SF. Voordat ik er arriveer sta ik trouwens weer hopeloos vast in het verkeer, dit is geen stad om per auto te gaan verkennen! Maar het uitzicht op de Golden Gate Bridge maakt het het waard. Dat ding is immens! In films zie je deze brug best vaak voorbij komen. En ik was daar gewoon!!! Maar, zoals met elke trekpleister, dit was niet hetgeen wat SF zó gaaf maakt. Heel eerlijk? Je rijdt naar de brug, bewondert het uitzicht voor 5 minuten, maakt wat foto's en selfies en 15 minuten later zit je weer in je auto.
Ja zo is het toch? Nee, wat ik absoluut het gaafste van mijn bezoek hier aan deze stad vind, is gewoon wat rondkijken, de sfeer van de stad opsnuiven, een gevoel erbij krijgen, zonder meteen de hotspots te zien. En eigenlijk geldt dat voor mijn hele reis tot nu toe. Het zijn niet de hotspots en de vluchtige selfies die deze reis maken voor wat het is, het is het overall plaatje. Het uitzicht, de indrukken, de verschillen met Nederland, de mensen... dát maakt mijn reis zo geweldig! Ik heb een kijkje in de Amerikaanse keuken (niet letterlijk, want ik kan geen burger en friet meer zien) kunnen nemen en dat was precies wat ik wilde 🙂

Terwijl ik in SF rondrijd bedenk ik me dat ik absoluut nog een keer terug wil naar deze fantastische stad! Ik ben geen kenner op het gebied van architectuur, maar ik geloof dat ze de bouwstijl hier Victoriaans noemen. Schitterende, pitoreske, schattige huisjes met prachtige details en zulke verschillende kleuren. Stel je dat eens voor in een heuvelachtig landschap, overal onringd door zee. Dat is toch gewoon wauw?!?! 😍

Onderweg zie ik trouwens een dode wasbeer langs de weg liggen. Ik weet niet of ik blij moet zijn omdat ik voor het eerst in m'n leven een wasbeer zie, of dat ik het verdrietig moet vinden omdat ie dood is. Naja misschien een beetje van beide 😊

Wat me overigens opnieuw opvalt zijn de vele latino's hier. Er wordt op veel plekken ook gewoon Spaans gesproken. Ik denk dat dit ook weer opnieuw typisch voor Californië is, het ligt immers niet ver van Mexico vandaan.

Vanwege de verkeersdrukte zie ik helaas minder van de stad, dan ik zou willen. Daarom gaat ie op m'n to-do lijstje, wat inmiddels niet korter wordt, ik wil nog zoveel zien!

Moe maar voldaan kom ik weer terug in m'n hotel en maak ik me op voor de reis terug naar Nederland. Voor de oplettende lezer: ik zou eigenlijk vrijdag pas naar huis gaan, maar ik heb besloten om 3 dagen eerder te vertrekken, gelukkig was het mogelijk om de datum op mijn vliegticket aan te passen. Waarom? Uiteraard niet omdat ik het niet leuk vind hier, maar 2 weken rondreizen is voor mij toch wel genoeg, ontdek ik gaandeweg. Ik besef me dat ik meer het "kort maar krachtig" type ben. En voor mij geldt, als ik ergens klaar mee ben, dan ben ik er ook klaar mee. So I'm going home! Sommigen zouden zeggen dat het zonde is dat ik eerder terugkom. I disagree! Ik heb namelijk een fantastische reis gehad, met vele indrukwekkende ervaringen, mooie avonturen en gave fotomomenten. Daar doen die 3 dagen niks aan af. Daarbij, het leven is te kort om dingen te doen die niet goed (meer) voelen.

Bye bye America, hope to see you again!

1. Bart:
    9 oktober 2018
    Weer een mooi verhaal Cynthia goede reis terug meid kom je wel weer tegen. ;)
  2. Cynthia:
    9 oktober 2018
    Dankje Bart, leuk dat je m'n verhalen gelezen hebt! See ya ;)